Bijdrage Stra­te­gische Visie Vrije­tijd­s­eco­nomie 2021-2030


20 januari 2021

Voorzitter, Groningen is zeker mooi op veel gebieden. We hebben een aantal mooie natuurgebieden zoals Westerwolde, en het Wad. Prachtige oude kerkjes. Monumenten van grote waarde. Bourtange met haar leuke evenementen. De stad met bijvoorbeeld haar fameuze festival Eurosonic Noorderslag. Maar hoe krijgen we mensen aan het wandelen en op de fiets door het Ommeland. Ons platteland is - buiten de natuurgebieden en oude dorpjes om - weinig aantrekkelijk.

Kale, groene weilanden, waarop behalve een grazende koe (als je geluk hebt) nauwelijks leven te vinden is. Monoculturen bespoten met landbouwgif.

Leiden wandel- en fietsroutes straks langs of - wat ons betreft - misschien wel door de megastallen. De plek waar onze landbouwdieren worden misbruikt? Gaan we de toerist het eerlijke verhaal vertellen? Of een half verhaal en stinken ze er (soms letterlijk) gewoon in? Wat gaat GS doen om onze provincie echt aantrekkelijk te maken voor de toerist?

De toeristische sector moet groeien, ook qua aantal werknemers. De provincie richt zich op toeristen die boven gemiddeld geïnteresseerd zijn in de combinatie cultuur en natuur. Maar, voorzitter dan komen we er niet met een campagne. We moeten de toerist niet een mooie, maar een prachtige provincie tonen waar de biodiversiteit hoogtij viert, nieuwe bossen worden geplant en dieren fatsoenlijk worden behandeld. Een bloeiende provincie in al haar facetten. Een echte koploper op het gebied van alle noodzakelijke transities. Pas dan ga je je onderscheiden van andere provincies, èn zijn mensen bereid om te komen en blijf je niet langer “niet de moeite waard” voor verreweg de meeste potentiële gasten. Betrek de boeren hierbij! Toon ze een verdienmodel binnen al deze transitiemogelijkheden. Betrek ze actief bij de vrijetijdseconomie!

Als je het hebt over een integrale aanpak, koppelkansen… dan liggen ze hier. Graag een reactie van de gedeputeerde.