OV-chipkaart


22 februari 2012

De fractie van de Partij voor de Dieren is van mening dat er nog erg veel is op te lossen als het gaat om de OV-chipkaart.
We zijn geschrokken van het aantal problemen dat er op dit moment nog is, zoals opgesomd in de brief van GS.

Verder,
het zou toch mogelijk moeten zijn om de chipkaart in elke plaats op te laden?
Nu moet er in een aantal plaatsen een paar kilometer worden gereden om de chipkaart te kunnen opladen. Als je in Oldehove woont moet je bv 7 kilometer naar Zuidhorn reizen voor het opladen van je chippas!
Het is ons niet duidelijk of het uiteindelijk de bedoeling is dat het wel in alle plaatsen in Groningen mogelijk zal zijn om de chippas op te laden.

Ook de informatie die wordt verstrekt aan reizigers bij het gebruik gaan maken van de chipkaart laat te wensen over. Er zijn een aantal bijzonderheden, zo zijn er op het station in Groningen bv Arriva-incheckpaaltjes, en NS-incheckpaaltjes. Hierover wordt de klant niet goed geïnformeerd, met als gevolg dat het kan gebeuren dat je achteraf merkt bij het verkeerde paaltje te hebben ingecheckt.
Als iemand die zich goed denkt te hebben geïnformeerd al de mist in kan gaan, dan maken wij ons zorgen over de ouderen die gedwongen worden een OV-chipkaart te gaan gebruiken vanaf 1 januari.
En hoe hoog wordt de drempel voor toeristen om met ons chipsysteem te reizen?
Wetend dat er bij het OV-bureau grote tekorten zijn, mede door tegenvallende inkomsten bij de kaartverkoop, vinden wij het van groot belang dat het reizen met het openbaar vervoer voor iedereen mogelijk blijft. Dat betekent dat het openbaar vervoer toegankelijk moet zijn.
Dan moet het dus mogelijk zijn om dicht bij huis je ov-chipkaart op te laden en dan moet het systeem voor iedereen duidelijk en begrijpelijk zijn.

In de brief staat bij punt 4.3.5 Geen apparatuur.
dat het in de loop van februari mogelijk zal zijn om met de OV-chipkaart te reizen in de servicebussen, stadstaxi Groningen, LijnBelbus en buurtbus. Het is vandaag 22 februari. Is dit inderdaad inmiddels mogelijk?

In de brief wordt een heel aantal zaken opgesomd die nog niet vlekkeloos verlopen, en waarbij wordt gewerkt aan een oplossing.
Wij zijn van mening dat het er met een systeem met zoveel problemen niet aantrekkelijker op wordt om met het openbaar vervoer te reizen.
Was het niet beter geweest om het oude systeem in stand te houden tot het nieuwe systeem goed functioneerde? Nu schaffen de vervoersmaatschappijen iets af, dwingen mensen tot de OV-chip, en worden dan door schade en schande wijs dat het niet werkt, met alle ellende voor de gedupeerde reizigers van dien.
Provincie / GS zou reizigers moeten beschermen tegen dit soort verkeerde dadendrang. Is het mogelijk om op dit gebied eisen te stellen op de momenten dat de aanbestedingen voor het openbaar vervoer worden gedaan?

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer